Header image Cruise Canarische Eilanden


Phillip de Graaff
  HOME ::
   
 
Cruise Canarische Eilanden

 
       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cruise Canarische eilanden


Tot nu toe is dit een reis met hindernissen. Het begon met het boeken van een Costa cruise. We keken al uit naar bezoeken aan het Parthenon, de Blauwe Moskee en de Aya Sofia. Alles was al in kannen en kruiken toen we bericht kregen van het reisbureau dat de cruise niet doorging omdat het schip uit de vaart was genomen. We konden met korting een andere cruise boeken maar die we wilden zat er niet bij. Bij een ander reisbureau hadden ze die wel, een cruise vanuit Barcelona naar Casablanca, Madeira, Tenerife, Lanzarote en Malaga. Deze reis was op aanvraag en we boekten hem. We hoorden echter maar niets en de tijd begon te dringen. Dus maar even gebeld. “U hebt het afgezegd. We hebben u gebeld en in samenspraak hebt u hem afgezegd.” Ik was stomverbaasd want ik wist van niets. Op gegeven moment vroeg ik op welk nummer men mij gebeld had. Dat bleek een nummer in de buurt van Den Haag te zijn. De overige gegevens klopten wel. Gelukkig was er nog plaats dus een en ander was gauw geregeld.
Dat waren de eerste twee hindernissen. Eerst nog gezellig kerst vieren en de oudejaarsavond in gepaste stemming doorbrengen en dan zou het feest beginnen. Na anderhalf uur slaap stonden we zondagnacht om 3 uur op. Wendy, onze jongste dochter bracht ons naar Schiphol. Eerst even al het ijs van de autoruiten krabben en de reis kon beginnen. We waren 5 minuten onderweg toen Lucia er achter kwam dat ze iets belangrijks op tafel had laten liggen. Dus omkeren en terug. We hadden al ingecheckt via internet dus alleen langs de drop-off voor de koffers. We konden daarna in een keer doorlopen naar de gate omdat het zo’n eind weg was. Vervolgens konden we meteen instappen. Ik had achterin het vliegtuig twee stoelen naast elkaar aan het gangpad uitgekozen. Naast mij zat het vol maar Lucia zat alleen dus schoof ik op en hadden we drie stoelen met zijn tweeën.
Twee uur later liepen we in de hal rond te kijken naar iemand met een bordje waarop de naam van het reisbureau zou staan. Maar er was niemand. Er stond wel iemand van de Norwegian Cruise Line en een aantal Nederlanders van hetzelfde reisbureau als wij stonden bij hem op de lijst. Wij stonden echter niet op de lijst. Ik zei tegen hem dat er vast nog wel plaats in de bus was. Dat was ook zo. Hij noteerde onze namen en zou het uitzoeken. In het ergste geval kregen we de rekening op onze boordrekening bijgeschreven. We stapten in de bus en kregen eerst een tour door Barcelona. Ondertussen belde ik wel even met Cynthia, onze oudste dochter, met de vraag of ze het reisbureau even wilde bellen. Daar begrepen ze het niet omdat alles geboekt was. Voor deze transfer konden ze niets doen maar als ik het moest betalen zou ik het terugkrijgen. Voor de terugreis zouden ze in ieder geval zorgdragen.

 

 

Inmiddels waren we al bij het eerste uitzicht punt aangekomen en keken we uit over Barcelona. Vanuit het vliegtuig hadden we ons cruise schip, de Norwegian Spirit, al zien liggen en vanaf dit uitzicht punt zagen we hem weer.

 

 

Het was wat heiig en ik was blij dat ik mijn vest aan had want echt warm was het nog niet.  In de verte zagen we de contouren van de Sagrada Familia. Achteraf kan het ook de oudste Gotische kerk zijn die is opgedragen aan Sint Helena. Dat had ik in de gauwigheid niet gezien omdat ik van die laatste kerk op dat moment nog geen weet had. Maar nu ik de foto zie, was het toch de beroemde Sagrada Familia die met donaties gerestaureerd wordt.

De gids vertelde honderduit over van alles waarbij heel veel over de architectuur waarvan het ene nog mooier was dan het ander, het mooiste, het geweldigste, het oudste, het beste was, enzovoorts, alles in superlatieven. Wij zijn wel vaker in Barcelona geweest en hadden al veel van de dingen bezocht waarover hij vertelde maar er was natuurlijk ook veel wat we niet wisten. Ik heb maar een paar dingen opgeschreven die ik uit zijn spraakwaterval heb gedistilleerd.

 

 

Op gegeven moment reden we door de langste straat van Barcelona. Ik geloof dat de gids vertelde dat hij 14 km lang was. Er stonden veel platanen langs de weg. Hij vertelde dat het de tweede stad in Europa was wat betreft de hoeveelheid bomen, 180.000 stuks. Parijs zou op de eerste plaats staan.

 

We kwamen langs de Ramblas bij het grootste plein in Barcelona, het Catalunya plein. Daar stapten we uit en liepen door de duurste straat van Barcelona. De kerstboom stond er nog. Deze stond voor het gebouw dat in zijn bouwjaar, 1926, was uitgeroepen tot het mooiste gebouw van dat jaar. Ik moest glimlachten om het nieuwe superlatief.

 

 

 

Rechts het mooiste gebouw in 1926

Kopie van een fontein (op de Ramblas ?)

Vanuit deze straat liepen we de gotische wijk in en keken uit op een gotische kerk. Ik dacht eerst dat we de Sagrada Familia vanaf een andere zijde benaderd hadden maar deze kerk, opgedragen aan Sint Helena, is ouder dan de Sagrada Familia. Hier een daar zie je nog wat wachttorens die ooit deel uitmaakten van de twee muren die in de Romeinse tijd zijn gebouwd. Barcelona is namelijk door de Romeinen gesticht en er zijn best nog wel wat Romeinse kenmerken te vinden.


 

De oudste gotische kerk

Sint Helena prijkt op de top

 

Een van de voormalige wachttorens

Een markt voor de kerk

                Een waterspuwer voor de afvoer van het regenwater

Een eenhoorn, een van de vele figuren die de kerk sieren


We liepen om de kerk heen en kwamen uit op een binnenplaats met okergele gebouwen stammende uit de 16e  eeuw waarbij je uitkeek op een deur die van een of andere Jorge was geweest. Ik kon het niet allemaal meer volgen dus ik liet het maar voor wat het was. En iedereen maar staren naar de (bijzondere?) deur van Jorge en foto’s er van nemen terwijl niemand de betekenis er van begreep. Om jullie mee te laten genieten heb ik deze onbenullige foto speciaal voor jullie bijgevoegd.


 

Gebouw uit de 16e eeuw

 

De (bijzondere?) deur van Jorge


Buiten deze binnenplaats zagen we een andere binnenplaats waar je uitkeek op een gebouw ooit een privé kapel. In de 15e eeuw is hij gebouwd als koninklijke kapel. De bijbehorende toren was bedoeld als klokkentoren bij het koninklijk paleis maar werd uiteindelijk gebruikt als wachttoren door de Romeinen.


 

De voormalige koninklijke kapel

 

De “klokkentoren”

We liepen verder om de kerk heen en keken uit op een verbindingsbrug tussen twee gebouwen die ook weer met superlatieven waren aangeduid. Het leek we wat op de Brug der Zuchten in Venetië.

Onderweg stond deze man geweldig mooi op een harp te spelen

 

Verbindingsbrug tussen 2 gebouwen


 

 

 

Daar was even tijd om de kerk in te lopen. Het binnenplein was nog voor de kerst ingericht.

 

 

 

Om in het middenschip van de kerk te komen, moest ik buitenom. Nu weet ik niet of er een koor binnen was, dat zou gaan zingen maar voordat ze dit zouden doen was ik de kerk al uit. Zo lang was ik niet binnen geweest maar de groep was weg. Ik keek nog even of ik ze zag maar ze waren in geen velden of wegen te bekennen.

 

Hier zocht ik nog naar Lucia maar ze was daar niet

Gelukkig wist ik wel hoe laat we weer bij de bus moesten zijn en ik liep terug naar het Catalunya plein. Geen groep en geen bus. Ineens zag ik Lucia. Haar was hetzelfde overkomen en zij was via de Ramblas teruggelopen. Dan maar even wachten tot de afgesproken tijd en anders met de metro naar het begin van de Ramblas en naar het schip lopen of hiervandaan een taxi nemen. Maar na een minuut of vijf kwam de groep aan gewandeld. Volgens ons had de gids ons niet eens gemist.
De tour was bijna ten einde en we reden naar de haven om in te schepen. Onderweg reden we nog langs de Sagrada Familia. Ik dacht altijd dat deze kerk van het heilige huisgezin helemaal door Gaudi was ontworpen maar het blijkt een eclectisch geheel te zijn. Het oudste deel van de kerk is neo gotisch en ontworpen door een andere architect. Het nieuwere deel is ontworpen door Gaudi. Zijn stijl was meer gericht op de natuur. Wat dit architectonisch inhoudt, weet ik niet. Maar bij mijn volgend bezoek zal ik uitzoeken hoe dat er beeldend uitziet en zal ik proberen te verschillen te ontdekken.


Onze thuis voor de komende tijd

Zo werden we verwelkomd

We zitten nu een hele dag op zee. Vandaag gaan we verder met de ontdekkingsreis over het schip. In het volgende verslag zal ik daarvan een paar foto’s bijvoegen.

Om 21.00 uur voeren door de Straat van Gibraltar onderweg naar Casablanca. Het was te donker om te fotograferen maar aan onze rechterhand zagen we duidelijk de rots van Gibraltar en links de Marokkaanse havenstad Tanger.

We zijn net terug van een wervelende zang- en dans show op rock muziek. Elke avond is er wel een goede voorstelling te beleven

Glazen liften bij binnenkomst in de hal van het schip

 

Eerst nog even wat plaatjes die we schoten op het schip. Het is iets kleiner dan de Norwegian Jade. Deze Norwegian Spirit liep van stapel in 1998 als Superstar Leo. Hier en daar zie je tekeningen of schilderijtjes waarop deze oude naam nog prijkt. Het schip is ongeveer 303m lang en 35m breed en heeft er al ongeveer 565.000 zeemijlen op zitten, meer dan een miljoen km dus. Er zijn 11 dekken beschikbaar van de bijna 2100 passagiers die worden verzorgd door ongeveer 920 bemanningsleden van 58 nationaliteiten.


 


Gisteren waren we in Casablanca en herkenden toch nog wel een aantal dingen die we verleden ook al zagen, We hebben een paar uur door een wijk met stalletjes met koopwaar gedwaald en keerden toen terug naar het schip. Daarvandaan konden we de minaret van de Hassan II moskee zien.


 

 

 

 

 

 

Op dit moment varen we over de Atlantische Oceaan op weg naar Madeira. De golven zijn niet zo hoog maar het deint behoorlijk maar niet zo als bij het verlaten van de haven van Casablanca.

Zo ziet de muur er niet zo troosteloos uit

 


 

Het is vandaag vrijdag en we waren al vroeg uit de veren, nou ja vroeg, om 8 uur. We wilden op tijd het schip af want we moesten om 16.30 uur weer aan boord zijn. Vanuit de verte zag Madeira er al idyllisch uit en dat bleek ook echt wel zo te zijn.

Madeira is ontdekt in 1419 en vanaf 1420 werd het eiland bevolkt. Vanwege de vruchtbare grond breidde de bevolking zich snel uit. Veel oude huizen zijn afgebroken en de meeste woningen zijn ruim van opzet zodat het er goed wonen is. De gemiddelde temperatuur helpt daarbij ook wel mee. Het is wel altijd klimmen want vele straten lopen nogal steil.
Op de boot krijg je voldoende informatie maar sommige dingen vertellen ze je natuurlijk niet omdat ze graag willen dat je hun excursies afneemt. Het is wel zo dat je meer informatie krijgt maar zelf ontdekken is leuker. We wilden een paar uur een tuktuk huren maar we hoorden dat er ook hop-on hop-off bussen waren. Die namen we dus.

 

We werden eerst met een oldtimer bus naar het startpunt gebracht en begonnen daar aan onze trip naar Camara de Lobos. Het dorp dankt zijn naam aan de lobos, zeewolven die van oorsprong uit de Middellandse Zee komen. Ze zijn bijna uitgestorven. Bij Funchal, de hoofdstad van Madeira, zijn nog twee reservaten met deze dieren.

 

Deze oldtimer heeft nog een houten dak

Op zee zagen we de Santa Maria varen, het schip waarmee Columbus Amerika ontdekte. Later lag hij vlakbij ons schip afgemeerd en konden we hem goed bekijken.


De Santa Maria van Columbus

De ingang

De Santa Maria van dichterbij

In het kraaiennest zijn ze aan het werk


In Camara de Lobos stopte de bus net voorbij het gebouw waar Winston Churchill vaak heeft zitten schilderen. Van bovenaf bood het dorp een fantastisch mooi uitzicht. In het haventje stonden allemaal vissersbootjes op het droge.


De vissersbootjes liggen op het droge

Ze zijn niet allemaal nieuw

De haven van Camara de Lobos

Stokvis hangt te drogen

 

Aan een van die bootjes hingen allemaal stokvissen. Die hebben we in Noorwegen vaker gezien, ook hoe de kabeljauw binnen kwam, gefileerd werd, aan stokken gestoken en te drogen gehangen in de zon. Daar in de buurt droogden ze ook klipvis. De naam zegt het als, de vis werd op de klippen te drogen gelegd. Maar buiten Noorwegen heb ik dat verder allemaal nog nooit gezien. Wat voor soort vis hier te drogen hing, weet ik niet.

 

Zo zie je hoe er gestokt is



Onderweg zagen we nog bananenplantages waar Madeira om bekend staat. Op vele pleinen zie je kunstwerken. Een daarvan is een engel. Door de manier waarop de engel door een controversiële kunstenaar is vormgegeven heeft indertijd nogal wat stof doen opwaaien hier op Madeira. De engel is opgedragen aan alle arbeiders die om het leven gekomen zijn bij de bouw van privé appartementen in een wijk voor de rijken in Funchal.


Bananenplantage

De engel

 

De engel vanuit een andere positie. De gaten onder vleugels schijnen nog een betekenis te hebben

 

 

Na de reis naar Camara de lobos stapten we in de kabelbaan naar de Monte.


In de kabelbaan met het schip op de achtergrond

Tussen de moderne bebouwing is af en toe nog wat ouwe zooi te zien


Daarboven vind je een beroemde kerk, mooie botanische tuinen en de tobogan. Kerken en tuinen zien we wel vaker maar tobogans waren volkomen nieuw voor ons dus togen we daar naartoe. Een tobogan is een houten slee die twee km over het asfalt naar beneden glijdt, natuurlijk wel met een of twee bestuurders achterop. Het was alleen wel erg veel geld voor die paar minuten dus beperkten we ons tot kijken en fotograferen.


De tobogan wordt in positie gebracht

En daar gaan ze dan

Na even van het mooie uitzicht genoten te hebben, gingen we weer met de kabelbaan naar beneden, de stad in. Bij een van de rivieren kon je goed zien hoe snel de vloed opkwam. Ineens zagen we een overdekte markt met beneden vis en boven groente en fruit. Het is natuurlijk gewoon een markt op dit Portugese eiland maar toch is het anders met al die proeverijtjes erbij. Bij de vis zag ik nog barracuda’s. Nee, scapa, zei een verkoper. Nee, barracuda zei een ander.


De groentenmarkt

Scapa of barracuda?

Lucia bewondert de mooie bloemen

Een balans zoals die vroeger gebruikt werd

 

 

Even nog bij een restaurantje zitten en luisteren naar de muziek van wat straatmuzikanten. Tjonge jonge, wat konden die spelen.

 

Daarna nog even met de bus en een stuk lopen om bij de boot te komen. Even voor half vijf werden we daar verwelkomd. Half vijf was de uiterste tijd en om vijf uur vertrok het schip naar Tenerife.

Gisteravond hebben we heerlijk gedineerd in een van de vele restaurants en daarna genoten van een geweldige zangvoorstelling. Ik ben benieuwd wat deze avond ons schaft.

Zo werden we bij de boot verwelkomd

 



Een van de mooie bloemen die we tijdens het wandelen zagen

Een leuk kunstwerk vlak achter de kabelbaan

 


We zijn aangekomen bij Santa Cruz, Tenerife. Vandaag willen we door Santa Cruz wandelen, het is immers zaterdag. We besloten dat eerst te doen en als we tijd over hadden naar een oud fotogeniek dorpje te gaan. Achteraf hadden we nog anderhalf uur over en dat hadden we niet gered. In het stadje hebben we rondgewandeld, ons op de hoogte laten stellen van de toestand in Frankrijk en nog even op internet gekeken wat we over enkele dagen in Malaga zouden doen.

Oorspronkelijk wilden we naar Granada om het Alhambra te bezichtigen maar het was een fikse reis en er beef weinig bezichtigingstijd over. We besloten naar Gibraltar te gaan. Om dat met het openbaar vervoer te doen was nauwelijks goedkoper dan dit bij de boot te boeken als excursie. Bovendien was dit laatste wel wat gemakkelijker. Toen we daar uit waren, hadden we onze overheerlijke cappuccino op en togen we op weg om het stadje Santa Cruz te exploreren. Een kerkje hier, een beeldje daar, een gebouwtje onderweg en winkeltjes kijken.


Een boom met prachtige wortels

Een robot gemaakt uit oude laptops en mobiele telefoons

We zagen vele prachtige bloemen zoals deze


Een groep luide trommelaars kwam ons tegemoet en even later werd ons oor gestreeld door wat dixieland muziek dat ten gehore werd gebracht door een bandje. Een blazer en een bassist brachten hun kunsten ten gehore onder begeleiding van achtergrondmuziek.


Een groep trommelaars van de plaatselijke muziekacademie

De bassist strijkt er rustig op los


Natuurlijk passeerden we nog een menselijk standbeeld maar dat is al zo gewoon dat je nauwelijks meer kijkt. Tot we bij een tafel met drie hoofden kwamen. We hadden het al zien opzetten. De twee buitenste hoofden werden bediend door zijn handen en in het midden zat zijn eigen hoofd. Terwijl hij kusbeweginkjes en piepgeluidjes maakte liepen de mensen argeloos voorbij. Ineens sprong hij met tafel en al naar voren. De mensen schrokken zich een ongeluk.


Lucia gooide wat geld in het mandje en ze moest hem een kusje geven. Meteen haar halve gezicht onder de schmink. Ik filmde en nam foto’s. Weer riep hij haar naar zich toe. Zij kwam aanlopen en hij sprong plotseling met tafel en al naar voren. Hoewel ze het wist, schrok ze zich dood. Nou bijna dan, nu drie lekkende hartkleppen. Mij kon je opvegen

 

Lucia buigt zich voorover om het hoofd te kussen


Inmiddels was het al kwart over drie, dus te weinig tijd om nog iets te ondernemen. Als je te laat bent, vaart het schip zonder je weg. We hebben dat zelf bijna bij de hand gehad en het anderen zien gebeuren. Dus dan maar naar het schip voor een kop thee en een ijsje. Er staat daar namelijk een softijs automaat waar je zelf je ijsjes kan tappen.

 

 

’s Avonds waren we naar een voorstelling van Cripton, een illusionist. Een geweldige show en na afloop moest ik van Lucia met de assistente op de foto.
Ondertussen stomen we rustig op naar Arrecife op Lanzarote.


 

Lanzarote is een van de zeven Canarische eilanden. Zo’n 25 miljoen jaar geleden verrees er plotseling een enorme berg vol vuur uit de oceaan, het begin van Lanzarote. Het regent er heel weinig, vandaag toevallig een paar druppels. Omdat er zo weinig water is, wordt zeewater gezuiverd.  Hier en daar vind je aan de kust zoutpannen waar ze gedurende een aantal maanden per jaar zout produceren

We hadden een auto kunnen huren maar die waren allemaal al weg. Ik denk dat die thuis al gehuurd waren. Wij namen dus een taxi. We togen op weg naar de vuurbergen in het Timanfaya reservaat. Dit gebied is ontstaan door vulkaanerupties tussen 1730 en 1736 en later nog in 1824. Deze lange periode van erupties heeft de morfologie van het eiland drastisch veranderd waardoor een kwart van het eiland nog steeds bedekt is onder een dikke laag lava en as.
Het waait er voortdurend en omdat de boeren wijndruiven en vijgenbomen wilden laten groeien moesten ze die beschermen tegen de wind. Dat deden ze door middel van muurtjes en door het graven van kuilen van soms wel 2,5 meter diep om bij de vruchtbare grond te komen. Op die manier werden de vruchten niet beschadigd door de voortdurend waaiende wind.


De ronde gaten met muurtjes voor de wijn en vijgen

Zelfs tegen de berg aangeplakt

De wijnboerderij zelf sloegen we maar over. In de verte zagen we nog een kasteel dat vroeger gebouwd was om de piraten af te schrikken. We stopten in Yaiza om een klein kerkje te bezoeken, Los Remedios uit 1699. Verderop stond een verkleinde replica van de stad waarin verschillende dingen en bergen uit de omgeving waren weergegeven.


 

De replica aan de ene kant

 

En ook de andere zijde

De zoutproductie in replica

Los Remedios kerk


Toen naar de Montanas del Fuego naar het Timanfaya reservaat. Als je daar bent, waan je je op de maan. Het is ook de plaats waar ze indertijd de maankarretjes hebben uitgeprobeerd. Er was zelfs een kamelenstation, maar kameel rijden is aan ons niet besteed. Bovenin de bergen die tot 525 meter gaan, liet men ons nog zien dat er nog steeds enige vulkanische activiteit is. Een emmer water werd in een gat leeggegooid en wham, een geyser. Een man deed een bos hooi in een gat en even later stond dat in brand, Aardappelen en kippen werden gegaard op een rooster boven een gat. De vloer daaromheen was ook warm. Daar kon je niet op zitten.


Het reservaat

Maanlandschap

Een oude krater

Nog meer maan

Hooi brandt door de hitte van de grond

Een geyser

Aardappelen garen

Kip roosteren

 

 

Het was alweer tijd om terug te gaan. Er was niet genoeg tijd meer om naar de door een kunstenaar bewerkte lava grot te gaan. Dus nog even een havencafeetje in voor een kleine lunch en een cappuccino. Daar voerden we nog een gezellig gesprek met een paar op Mallorca wonende Engelsen en daarna stapten we in de bus naar het schip.

 

Een oud fort met kanonnen om Arrecife tegen de piraten te beschermen

 

De eerste avond dat we op het schip zaten, kwamen we bekenden tegen, de familie van ACB, het bedrijf waar wij onze caravan gekocht hebben. Gedurende de cruise hebben we ze bijna niet gezien. Maar nu kwamen ze tegelijk met ons terug van een trip op Lanzarote.

Als ik hier aan boord rondloop, waan ik me een mager scharminkel. Wat ik regelmatig voorbij zie schommelen en strompelen!!!!! Er zijn overigens best veel kinderen aan boord.

Zicht op de haven vanuit het cafeetje

 

Vanavond weer naar een leuke voorstelling en morgen een dag op zee op weg naar Malaga.

Natuurlijk wel even Lucia op de foto met de artiesten

Gisteren hebben we een dag op zee doorgebracht om van Lanzarote naar Malaga te varen. Het is ongelooflijk, je doet de hele dag niets en aan het einde van de dag ben je bekaf.

 

Vanmorgen ergens tussen acht en half negen was de boot aan het afmeren. In de haven lag de enorme Queen Mary II. Ergens tussen half tien en tien uur reden we weg om ons een dag te vermaken in Gibraltar. Achteraf is het een goede keuze geweest om het Alhambra later te bezoeken zodat we meer tijd hebben.

 

De Queen Mary II van de Cunard Line

 

Gibraltar is niet zo groot. Het meet ongeveer 5 x 1,2 km en tegenwoordig wordt er zelfs land uit zee gewonnen om de groeiende bevolking te huisvesten. Er wonen ongeveer 30.000 mensen en 300 apen. Er zijn net zoveel politieagenten als apen. Zou er een verband zijn? Elke dag komen er 10.000 Spanjaarden om te werken. De boodschap aan Engeland is dat ze hier een oplossing tegen werkloosheid hebben. Zorg dat 1% van de bevolking aap is net als hier.

Koetsjes in het centrum van Malaga

 

 

 

Ze rijden rechts in Gibraltar. Tot 1929 reed men hier links maar omdat de overgang bij de grens met Spanje zo smal was, gaf het wisselen van rijbaan steeds meer problemen. Dus moest de rest van Europa ook links gaan rijden of ze moesten in Gibraltar rechts gaan rijden wat dan ook gebeurde.

 

De rots van Gibraltar

De eerste bezoekers van Gibraltar waren de Phoeniciërs uit het huidige Libanon zo’n 3000 jaar geleden. Volgens het toen geldende wereldbeeld was dit het einde van de wereld. De wereld was immers plat dus kon je niet verder.


 

Volgens de Grieken zat Afrika toen aan Europa vast en was de Middellandse Zee een vallei. Toen Hercules daar kwam trok hij Afrika en Europa uit elkaar en zo kon de vallei vollopen en kon hij naar huis varen.
De eerste echte bewoners waren echter de Moren die zich daar in 711 vestigden. De koning, Tariq, vernoemde het land naar zichzelf. In het Arabisch is dat Gibraltar. He fort dat hij liet bouwen staat er nog.

Het oudste gebouw, het fort van Tariq

 

In 1709 kwamen de Engelsen omdat ze een haven nodig hadden voor de Engelse vloot in de Middellandse Zee. In 1711 sloten Engeland en Spanje een pact dat Gibraltar tot in de eeuwigheid van de Engelsen zou blijven. Een aantal jaren later was die eeuwigheid blijkbaar om en er brak een oorlog uit om het bezit van Gibraltar dat door de Engelsen gewonnen werd. In 1782 wilde de bevelhebber bovenop een bepaald stuk rots een kanon plaatsen.


Nu konden ze met behulp van in de wand aangebrachte ringen de kanonnen wel een eind naar boven slepen maar op de rots kregen ze hem niet. Dus werd besloten om een tunnel  naar boven te beitelen. Na een week of zes waren ze nog ongeveer 25 meter gevorderd maar de tunnel stond zo vol met stof dat er niet meer kon ademen dus hakte men een gat in de wand. Het bleek dat ze van daaruit prachtig de Spaanse linie bestreken dus werd het kanon naar boven gehesen en in stelling gebracht. Hij werd geladen met kruit en de kogel werd er in gedaan. En toen ………..

 

Ring in de wand lans de weg


rolde de kogel er vanzelf weer uit. Ze stopten er wat wol in om de kogel tegen te houden en dat werkte. Dit was het eerste kanon dat naar beneden kon schieten.
De Engelse streden veel in die omgeving, hun zeemacht breidde enorm uit. Bij kaap Trafalgar, zo’n 100km verderop stierf admiraal Nelson. Zij wilden zijn lichaam in goede staat overbrengen naar Engeland. Daarom vervoerden zij zijn stoffelijk overschot in de cognac om het te preserveren. Dit eerste is zeker gebeurd. Er wordt echter ook verhaald dat ze geen bruin lichaam wilden en hem daarom in gin vervoerden maar dat is niet geverifieerd.
We reden langs het voormalig koninklijk ziekenhuis. Nu wil het verhaal dat zolang er apen op de rots van Gibraltar leven, de Engelsen daar zullen zijn. Dit is de reden dat ze zo goed verzorgd werden, zelfs in dit hospitaal. Het zijn leuke verhalen!
De apen zijn makaken en ze leven daar in zes grote apenfamilies die steeds bij elkaar blijven. Alleen in het paarseizoen gaan de jonge mannetjes op zoek naar de andere families. Men weet niet precies hoe de apen van Afrika naar Gibraltar gekomen zijn. Vroeger dacht men dat ze via de St. Michaels grot overgestoken waren. Deze grot is ongeveer 330 m diep maar vroeger dacht men dat hij oneindig was. Het zou trouwens toch moeilijk zijn geweest want de Middellandse Zee is daar veel te diep. De grot is overigens een prachtige druipsteen grot die in verschillende kleuren verlicht wordt.


Een “Gibraltar aap”

Druipsteen formaties in de St. Michaels grot

In de Middellandse Zee is nauwelijks getij. Dat komt doordat de bodem  in de Straat van Gibraltar een drempel vormt tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. Dit gekoppeld aan de smalle doorgang zorgt ervoor dat de doorstroming te gering is om de getijdenstroom goed op gang te brengen.

 

Op weg naar boven stopten we nog even op Europa Point. Daar bij een groot kanon en een vuurtoren keek je uit op de Atlantische Oceaan en Spanje. Iets naar links draaien en je keek over de Straat van Gibraltar uit op Marokko en nog iets verder naar links draaien en je keek uit op de Middellandse Zee en wederom op Spanje.

 

Europa Point met uitzicht op een moskee

Atlantische Oceaan en Spanje

De bergen van Marokko

De vuurtoren kijkt uit op de Middellandse Zee

 

 

 

Op de weg naar boven moesten we de ramen dichthouden omdat de apen misschien naar binnen zouden komen. Toen ik later op een trap naar boven liep, trok een aap aan mijn kleding om te kijken of er nog iets van zijn gading was. Van boven af keken we neer op een kleine baai, de oorspronkelijke haven van Gibraltar.

 

 

De oorspronkelijke haven

De rots vanuit Gibraltar

Toen we weer terug waren in het centrum nam de (Nederlands sprekende Belgische) gids afscheid van ons in het Spanglisch door te zeggen “Mucho thank you”.
We hadden nog even tijd om een kijkje te nemen in het centrum en toen was het alweer tijd om naar de bus te gaan want het was een paar uur rijden naar Malaga. Vlak voor de grens kruiste de weg een sart/landingsbaan en  uitkijkend op het eerste fort van Tariq stapten we uit omdat de we van de Spanjaarden lopend de grens over moesten. Er mocht niets in de bus blijven liggen. Wij konden vlot doorlopen en de bus was er ook wel snel maar er stond me daar een rij auto’s en scooters.
’s Avonds was er een geweldige voorstelling in het theater, Elements. Het was zo goed dat ik zelfs ging staan klappen. Daarna het gebruikelijke afscheid van de crew en de zaal liep langzaam leeg.
Nog even wat drinken en toen naar de hut.
Morgen varen we de gehele dag om de dag daarna aan te komen in Barcelona. Daar krijgen we nog een rondrit en ’s avonds vliegen we weer naar huis.

Toen we het schip verlieten, zagen we dat de Queen Mary II ons gevolgd was. Deze laatste dag vlogen we pas om 20.45 uur en kregen we nog een tour door Barcelona. We keken even rond in het oude Barcelona, Barceloneta en reden langs het einde van de Ramblas waar het Columbus monument staat. Het meeste hadden we echter al eerder gezien. Tijdens en na de tour had ik wel wat tijd om bepaalde vragen die ik nog had uit te zoeken.

Aan het begin van de Ramblas staat inderdaad de grote fontein waarvan je een kleine replica ziet in de duurste straat van Barcelona. Deze duurste straat is echter het verlengde van de echte “PC Hooftstraat” van Barcelona. Het dure deel ligt aan de andere kant van het Catalunya plein.

 

 

Het Columbus monument

 

De echte grote

De kleine replica

Een tekening van Picasso op een gevel

We kwamen nog even bij de nieuw gotisch kerk met de oude Romeinse muren en wachttorens. Ik vroeg me al eerder af waarom er ganzen rondliepen. Dat bleken vroeger de bewakers van de kerk te zijn. Ganzen maken bij onraad namelijk heel veel herrie. De bewakersfunctie hadden ze wel vaker, ook in Nederland. Ik kwam er meteen achter dat ik de week ervoor een zijdeel van de kerk had bezocht en wipte nu even het hoofdgedeelte binnen om te kijken. De harpspeler stond wederom zijn kunsten te vertonen.

 

 

Vlakbij de kerk was ook de oude binnenplaats met de deur van ene Jorge. Ik ben weer gaan kijken en kwam er achter dat de deur een verbindingsdeur was met het koninklijk paleis en dat gebruikt werd door schutspatroon Jorge. De handafdruk die me al eerder was opgevallen is de “handtekening” van de kunstenaar die de deur gemaakt heeft. Ik vermoed dat met deze Jorge bedoeld Sint Joris werd die een draak zou hebben verslagen.

 

   Rechts onder de deurknop zie je de “handtekening”

Toen we het plein op liepen stond er een groepje leuke muziek te maken. Even later liep er een man met een volgeladen fiets voorbij.  Ik denk dat hij op weg was om ergens zijn kunstje op te zetten. Toen ik hem nakeek, zag ik ineens een hond achterop.

De nieuw gotische kerk van binnen

Muziek op het plein

Verder verdiepte ik me nog even in de geschiedenis van de Sagrada Familia. Gaudi was een heel vrome man. Toen hij de leiding kreeg over de bouw van de kerk begon hij daar wel mee in de nieuw gotische stijl. Later ging hij over op een natuur gerichte stijl. Hij wilde graag dat de kerk gebouwd werd met giften van mensen en zou zich waarschijnlijk omdraaien in zijn graf als hij wist hoe vercommercialiseerd alles is. Gaudi was erg gericht op God en de natuur. De natuurgerichte stijl vertaalt zich in de pijlers in de kerk die als bomen zijn die naar de hemel reiken. Boven aan de buitenkant van de kerk zie je gebeeldhouwde fruitpartijen als offerandes aan God.
Na over de Ramblas gewandeld te hebben met een bezoekje aan de overdekte markt aan de zijkant dronken we nog even wat. Bij een raam van het erotisch museum stond een dame de voorbijgangers met kushandjes te lokken. Levende standbeelden stonden te wachten op aandacht en muntjes. Toen was het tijd om de koffers op te halen uit het depot waar ze stonden. We liepen naar het Catalunya plein waar bus A2 al klaar stond om ons naar het vliegveld te brengen.


De Ramblas

De overdekte markt

Het erotisch museum

Mooie gevels aan La Rambla

Levende standbeelden op de Ramblas

Een trotse papa met zijn dochter


Die piloten brachten ons in 1 uur en 40 minuten naar Nederland. Daar pakten we de trein en werden bij het station opgehaald door onze jongste dochter Wendy vergezeld van onze kleindochter Liv. Ondanks de kou die we buiten ervoeren, werden we warm van het glimlachje dat het kleintje ons voortoverde toen we haar begroetten.
Even later rolden we ons eigen bed in. Ik was 5 kilo zwaarder. Ik kan geen eten meer zien.